Jegy- és bérletváltás

Hol válthatok jegyet, bérletet?

Legkönnyebben a MÁV mobilalkalmazással vagy az új Elvirával. Hagyományos értékesítési pontjaink térképes kereső segítségével is megtekinthetők az ujtarifa.hu oldalon.

Mikor érdemes bérletet váltanom?

Bérletet akkor érdemes váltani, ha gyakran utazik, vagy ha a kényelmet helyezi előtérbe és nem kíván minden egyes utazás előtt jegyváltással foglalkozni. Szintén hasznos lehet a bérlet, ha utazásai nehezen kiszámíthatók, vagyis nem lehet előre megmondani, hogy az adott hónapban mikor kell utaznia. Helyközi utazáshoz kedvező árú ország- vagy vármegyebérletek válthatók.

Alkalomszerű utazáshoz Magyarország24 vagy Vármegye24 napijegy váltható, melynek ára esetenként kedvezőbb, mint ha egy útra szóló jegyeket használna, ugyanakkor ezek – 24 órás érvényességi idejükön belül – korlátlan számú utazásra használhatók.

Mit jelent a kötelező jegyelővétel?

Budapesten és az agglomerációban a kijelölt vasúti vonalszakaszokon a vonatra csak előre megváltott jeggyel vagy bérlettel szabad felszállni. Részletes információkat, térképet a Budapest és környéki kötelező Jegyelővételi zónáról itt talál.

Azon HÉV-állomásokon, amelyeken jegypénztár vagy jegyautomata található, szintén kötelező előre váltott jeggyel vagy bérlettel rendelkezni felszállás előtt.

A VOLÁN esetében a szolgáltató egyes autóbusz-állomásokon, egyes járataira vagy meghatározott időszakokban kötelező elővételt vezethet be, amelynek során alapvetően csak a pénztárakban, az automatáknál, interneten, vagy mobilalkalmazásban váltott menetjeggyel, vagy bérlettel lehet az autóbuszon az utazást megkezdeni.

Nincs nyitva jegypénztár, felszállhatok menetjegy nélkül a vonatra, buszra, HÉV-re?

Ha a felszállás helyén nincs jegyváltási lehetőség (sem jegypénztárnál, sem jegyautomatából nem lehetséges), akkor a vonaton a jegyvizsgálónál pótdíjmentesen váltható menetjegy – kivéve a kötelező jegyelővétel által érintett vasútvonalak esetében. 

A helyközi, valamint egyes helyi buszokon az autóbusz-vezetőknél váltható menetjegy, ha a felszállás helyén nincs jegyváltási lehetőség (sem jegypénztárnál, sem jegyautomatából nem lehetséges).

HÉV-en csak akkor váltható jegy a fedélzeten pótdíjfizetés nélkül, ha a felszállás helyén nem áll rendelkezésre jegyváltási lehetőség.

Nem működik sem az Elvira, sem a MÁV app. Felszállhatok ebben az esetben a vonatra jegy nélkül?

Az elektronikus jegyváltási lehetőségek rendelkezésre állása vagy azok hiánya nem befolyásolja a jegyelővételi szabályokat; a fenti bekezdésben ismertetett szabályok az irányadók.

Mi a teendő, ha a pénztárban vagy automatából váltott jegyemen, bérletemen feltüntetett személyazonosító okmányom lejár vagy elvész az érvényesség ideje alatt? 

Ha a személyazonosító igazolvány a jegy vagy bérlet érvényességi idején belül lecserélésre kerül (ideértve az elvesztés, lopás esetét is), akkor az új okmány kiállítója által kiadott igazolást kell felmutatni, melyen szerepel a korábbi igazolvány száma is. Ugyanígy igazolható az utazási okmányra való jogosultság az új igazolvány kézhezvételét követően is, azzal, hogy ekkor az új igazolványt is fel kell mutatni.

Az autóbusz-vezetőnek csak fel kell mutatnom a vármegye- vagy országbérletemet?

Nem; felszálláskor először be kell olvasni a bérleten lévő kódot az autóbusz-vezető mellett elhelyezett készülékkel, majd a bérletet és az ahhoz kapcsolódó igazolványt is fel kell mutatni az autóbuszvezetőnek.

Felszállhatok hamarabb a buszra az elektronikus úton váltott buszjegyemmel, mint az érvényesség kezdete?

A buszjegy leghamarabb az érvényesség kezdete előtt 15 perccel érvényesíthető az autóbuszon lévő készülékkel. Ennek hibája esetén az ellenőrzés az autóbusz-vezető által, szemrevételezéssel történik.

Kell kiegészítő jegyet váltanom a távolsági buszokra?

Megszűnt a távolsági kiegészítő jegy; helyette egyes távolsági járatokra helyjegy váltható, az ezzel kapcsolatos részletek a következő bekezdésben olvashatók.

Opcionális helyjegy a VOLÁN-járatokra
Válthatok a VOLÁN-járatokra helyjegyet?

Igen, jóllehet ez egyetlen esetben sem kötelező.

Az autóbusz-vezetőknél nem váltható helyjegy, erre az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre:

  • MÁV app (az alkalmazásra a helyjegy érvényesítéséhez is szükség van)
  • új Elvira, mellyel akár a pontos ülőhely is kiválasztható a grafikus felületen
  • MÁV-automaták
  • a MÁV-csoport jegypénztárai és ügyfélközpontjai
Mit jelent, hogy a helyjegy opcionálisan váltható? Mikor kötelező helyjegyet váltani?

Megszűnt a távolsági kiegészítő jegy; helyette egyes távolsági járatokra helyjegy váltható. Ez egyetlen esetben sem kötelező, bizonyos járatoknál azonban lehetséges, több esetben pedig kifejezetten ajánlott, mert csak azoknak lesz biztosan ülőhelyük, akik rendelkeznek helyjeggyel.  A helyjegyet váltó utasok csúcsidőben, fokozott utasforgalom esetén is fix ülőhelyen, kényelmesen utazhatnak.

A helyjegy a MÁV alkalmazással, az új Elvirával, valamint a MÁV-csoport jegyautomatáiból, jegypénztáraiban és ügyfélközpontjaiban is megváltható. Általánosságban a távolsági autóbuszokra legkorábban 60 nappal az adott járat indulása előtt lehet helyjegyet váltani, és a legtöbb járat esetében az indulás előtti 20. percig biztosítunk jegyváltási lehetőséget.

Naponta utazom iskolába, munkába, orvoshoz: minden egyes útra helyjegyet kell váltanom?

A napi ingázók többségében a regionális járatokat veszik igénybe rövidebb távú utazásaikhoz, ezeken jellemzően nem üzemel helyfoglalási rendszer, a járatok egyszerűen menetjeggyel, illetve bérlettel is igénybe vehetők.

Ha nem váltok helyjegyet, akkor lehet, hogy nem férek fel a buszra?

Igen. Azon járatokon, amelyekre helyjegy váltható, a helyjeggyel nem rendelkező utasok – a szabad kapacitás erejéig – a szabadon maradt ülőhelyeket foglalhatják el. Ha nincs több szabad ülőhely, a járat akkor sem tud több utast elszállítani, ha a helyjegyet nem váltó utasok egyébként rendelkeznek érvényes menetjeggyel.

Ha nem lesz helyem a buszon, akkor végig kell állnom a több órás utazást?

Azon járatokon, amelyekre helyjegy váltható, jellemzően csak ülve szabad utazni, a járatoknak csupán egy részén utazhatnak álló utasok is. Ha valaki azt szeretné, hogy biztosan legyen ülőhelye, annak javasoljuk, hogy váltson helyjegyet a kiválasztott járatra. Ez különösen a népszerű járatok, valamint a forgalmas időszakok esetében jelenthet segítséget utasainknak.

Mely járatokra válthatok helyjegyet?

Jelenleg azokra a Budapestről induló vagy oda érkező távolsági járatokra váltható helyjegy, amelyek száma 1010 és 1257 közötti, valamint a mezőkövesdi VONAT-BUSZ átszállójeggyel igénybe vehető járatokra (1426-os, 1427-es, 4008-as és 4030-as). Az érintett járatok száma megtalálható a MÁV appban, az új Elvirában, a MÁV-csoport honlapján, a MÁV-csoport automatáinak jegyváltási felületén, valamint az autóbuszok kijelzőjén és / vagy információs tábláján. Hangsúlyozzuk azonban, hogy a helyjegyváltás ezeken a járatokon sem kötelező.

Azon járatokon, amelyek járatszáma nem négyjegyű, vagy a négyjegyű járatszám nem 10-zel, 11-gyel vagy 12-vel kezdődik, az utazási lehetőségek nem változtak: a korábbiakhoz hasonlóan nincs szükség és nincs is lehetőség helyjegy váltására.

Helyi járatokra nem váltható helyjegy.

Mikortól váltható helyjegy egy adott járatra?

Általánosságban a távolsági autóbuszokra legkorábban 60 nappal az adott járat indulása előtt váltható helyjegy, és a legtöbb járat esetében az indulás előtti 20. percig biztosítjuk annak megváltási lehetőségét.

Mennyibe kerül a helyjegy?

Automatából vagy jegypénztárban váltva egységesen 300 Ft-ba (elektronikus úton 5% kedvezménnyel, azaz 285 Ft-ba) kerül, függetlenül az utazás távolságától, az utas életkorától, valamint az utazási jogosultság módjától (menetjegy, bérlet, napijegy, igazolvány, igazolás – függően az egyéb feltételektől).

Díjmentes utazásra jogosultként miért kell fizetnem a helyjegyért?

A díjmentesség a viteldíjra vonatkozik; a helyjegyet a díjmentes utazásra jogosultak is 300 Ft-ért (elektronikus úton 5% kedvezménnyel, azaz 285 Ft-ért) válthatják meg. Hangsúlyozzuk azonban, hogy a helyjegyváltás nem kötelező: az utas eldöntheti, hogy ülőhelyének biztosítása érdekében megváltja-e azt vagy sem.

Bérlet vagy díjmentes utazásra jogosító igazolvány mellé is válthatok helyjegyet?

Igen. A helyjegy a vármegyebérlet, országbérlet, Pest Vármegye24 és Magyarország24 napijegy, továbbá a jogszabály alapján díjmentes utazási lehetőséget biztosító valamennyi igazolvány és igazolás mellé megváltható. Ha csak helyjegyet szeretne váltani, akkor a MÁV appban – a Helyjegy 2. osztály megjelölése mellett – a Keresési feltételek menüpontban, az új Elvirán pedig a Részletes keresésre kattintva ki kell választani a Csak helyjegyet szeretnék opciót is.

A járat végállomásai közötti megállótól is lehetséges helyjegyet váltani?

Elsődlegesen a Budapestről induló, valamint az oda érkező távolsági járatokra lehet helyjegyet váltani, jellemzően csak az indulási állomástól. A végállomásokon kívül az alábbi megállóktól váltható helyjegy:

  • Budapestről induló járatok esetén valamennyi budapesti megálló;
  • a Budapest felé közlekedő járatok érintett megállóiról itt tájékozódhat.
Ha az indulási állomástól váltottam meg a helyjegyemet, felszállhatok a járatra egy másik, a járat által érintett megállóban?

Ha ekkor van még szabad ülőhely az autóbuszon, akkor igen – a helyjegyváltás révén lefoglalt ülőhelyet ugyanis csak a járat indulási helyén tudjuk fenntartani.

Oda- és visszaútra is megválthatom a helyjegyet? Több személy részére is válthatok helyjegyet?

Mindkét kérdésre igen a válasz, de oda- és visszautazás esetén külön-külön, járatonként kell helyjegyet váltani. Több, együtt utazó személy részére egyszerre is váltható helyjegy.

Megvettem a helyjegyet, de elfoglalták a helyemet. Mi a teendőm?

Ha a helyjeggyel rendelkező utas nem jelenik meg a felszállóhelyen legalább 10 perccel az autóbusz indulása előtt, akkor más utas elfoglalhatja a helyét. Kérjük, hogy praktikusan legalább 15 perccel a járat indulása előtt érkezzen meg a felszállóhelyre.

A buszra elsőként a helyjeggyel rendelkező utasok szállhatnak fel. Ha ennek során más utas foglalja el a helyét, elsősorban azt javasoljuk, hogy utastársával igyekezzen rendezni a helyzetet. Amennyiben ez nem vezetett kielégítő megoldásra, úgy jelezze ezt az autóbusz-vezetőnek.

Nem vettem helyjegyet, és nem fértem fel az autóbuszra. Vissza szeretném váltani a menetjegyemet, hogyan tehetem meg?

Az ülőhely hiánya miatt fel nem használt menetjegy visszaváltásához az autóbusz-vezetővel kell igazoltatni a lemaradást a menetjegy hátoldalán vagy külön igazoláson.

Hogyan érvényesíthetem a megváltott helyjegyet?

A helyjegyet – a menetjegyhez és a bérlethez hasonlóan – minden esetben felszálláskor, a járművezető mellett elhelyett készülékkel kell érvényesíteni. Javasoljuk, hogy jegyeit (menetjegy, helyjegy) vagy bérletét, valamint az esetleges kedvezményre jogosító dokumentumo(ka)t már a felszállás előtt készítse elő. Az elektronikus úton megváltott helyjegyeket csak a MÁV mobilalkalmazással lehet bemutatni és érvényesíteni (az új Elvirával váltottakat is); az e-mailben megküldött helyjegy nyomtatva vagy telefonról beolvasva nem érvényesíthető.

Hogyan válthatok helyjegyet a MÁV alkalmazással?

Először a Közlekedési eszköznél be kell jelölni a Buszt, majd a Szolgáltatások menüpontban ki kell választani a Személyszállítás 2. kocsiosztályon és a Helyjegy 2. osztály lehetőséget. Ha csak helyjegyet szeretne váltani, a Keresési feltételek menüpontban be kell kapcsolni a Csak helyjegyet szeretnék opciót is. A járat kiválasztása után a Válasszon helyfoglalási módot menü három lehetőséget kínál fel:

  • Automatikus helyfoglalás: a rendszer automatikusan választ a szabad ülőhelyek közül;
  • Helytulajdonság választása: igény szerint folyosó vagy ablak melletti hely foglalható;
  • Korábban vásárolt jegy mellé: ha olyan helyet szeretne, amely a lehető legközelebb van egy Ön által már lefoglalt helyhez (azaz egy, már megváltott helyjegyhez).

 

Hogyan válthatok helyjegyet az új Elvirával?

Először a Részletes keresésre kell kattintani, majd a Közlekedési eszköznél a Buszt kell bejelölni, a Szűrők között pedig be kell kapcsolni a Helyfoglalással lehetőséget. Ha csak helyjegyet szeretne váltani, be kell jelölni a Csak helyjegyet szeretnék opciót is. A járat kiválasztása után az Ülőhely kiválasztása oldalon a buszjáratok esetében az alábbi két lehetőség közül kell választani:

  • Automatikus helyfoglalás: a rendszer automatikusan választ a szabad ülőhelyek közül;
  • Grafikus helyfoglalás: pontos üléshely kiválasztása a buszüléseket megjelenítő ábrán.

 

Jegyautomatából hogyan válthatok jegyet, bérletet?
MÁV-automata van a felszállás helyén, hogyan vásárolhatok belőle?

A MÁV-automata kezeléséről részletesen itt olvashat.

Meghibásodott az automata. Mi a teendőm?

MÁV-automata esetében hívja a MÁVDIREKT-et a +36 (1) 349 4949-es telefonszámon, ahol felvesznek egy panaszfelvételi adatlapot, amely az Ön adatait és a történteket tartalmazza. Az ügyintézést meggyorsítandó, kérjük, jegyezze meg és diktálja be az automata háromjegyű azonosítóját, amely az automatán JKA- megjelöléssel szerepel.

Ha az automata nem nyomtatta ki a jegyét, pedig a fizetés megtörtént:

  • Ha van nyitva tartó pénztár az állomáson, váltson ott új jegyet, a kezelt jegy sorszámát pedig diktálja be a MÁVDIREKT-nek. Az automata által ki nem adott jegy(ek) árát, vagy a teljes elnyelt összeget Ügyfélszolgálatunk kezelési költség felszámítása nélkül visszatéríti.
  • Ha nincs nyitva tartó pénztár az állomáson, szálljon fel a vonatra és jelezze a jegyvizsgálónak a gép meghibásodását. A jegyvizsgálónál váltott jegyet vagy utasleadási lapot juttassa el Ügyfélszolgálatunkra, vagy lehetőség szerint diktálja be a számát a MÁVDIREKT-nek.

Ha Ön megszakította a vásárlást, és már dobott be pénzt, de azt nem kapta vissza: a MÁVDIREKT-en vagy Ügyfélszolgálatunkon bejelentett eset vizsgálata után, annak eredményének függvényében a felmerülő összeget Ügyfélszolgálatunk kezelési költség felszámítása nélkül visszatéríti.

BKK-automata meghibásodása esetére a BKK weboldala nyújt segítséget.

Miért nem fizethetek nagyobb címletű bankjegyekkel a MÁV-automatánál?

Az automata váltópénzkészlete véges, ezért maximalizáltuk a legnagyobb visszaadható összeget. Az automata a kisebb értékű készpénzes vásárlásoknál áthúzza azon címletek ikonjait, amelyekkel nem lehet fizetni. Amennyiben az automata nem tud visszaadni, próbálja meg a vásárlás összegét bankkártyával, vagy kisebb címletű bankjeggyel kiegyenlíteni.

Egyes vonatok többször jelennek meg az automatán látható menetrendben. Melyiket válasszam?

Egyes vonatok több sorban jelennek meg, ami azt jelenti, hogy a vonat egyes kocsijai az azok szolgáltatási színvonalának megfelelő mértékű felár ellenében (például helyjeggyel), más kocsik felár nélkül vehetők igénybe. Kérjük, ügyeljen rá, melyik ajánlatot választja!

HÉV-re hogyan válthatok jegyet a MÁV-automatából?

A HÉV-re történő jegyváltás menetét itt találja.

HÉV-re hogyan válthatok jegyet a BKK-automatából?

Az automata használatát a BKK weboldala ismerteti. A HÉV-re érvényes jegyek és bérletek az automata kezdőoldaláról, a HÉV és egyéb jegyek és bérletek menüpontból érhetők el.

Milyen kedvezmények vannak a közösségi közlekedésben, hogyan lehet ezeket igénybe venni?
Milyen utazási kedvezményt vehetek igénybe kisgyermekemmel?

A 6 év alatti gyermek díjmentes utazásra jogosult a helyi és a helyközi közlekedésben egyaránt. A helyközi közlekedésben a 14 év alatti gyermek is díjmentes utazásra jogosult, míg az őt kísérő személynek jeggyel vagy érvényes bérlettel kell rendelkeznie.

Számos település helyi járatain további kedvezmények is igénybe vehetők 14 éven alattiak részére; ezekről itt  található részletes információt.

A diákokra milyen utazási kedvezmények vonatkoznak?

A helyközi járatokon 14 éves korig minden gyermek díjmentesen utazhat. A 14 és 25 éves kor közöttiek 50%-os kedvezményű menetjeggyel utazhatnak. Az életkort arra alkalmas, érvényes és eredeti igazolvány (személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány, gyermekek esetében diákigazolvány) felmutatásával kell igazolni.

A nappali és esti diákigazolvánnyal rendelkező tanulók, valamint a levelezős diákigazolvánnyal és felnőttképzési jogviszonyról szóló igazolással rendelkező diákok kedvezményes árú vármegye- vagy országbérlet váltására jogosultak. A levelező tagozatos diákok a diákigazolványuk alapján nem jogosultak kedvezményes jegy vagy bérlet használatára.

Életkor alapján a 25 év alattiak, életkorukat igazoló igazolványuk felmutatásával jogosultak 50%-os kedvezményre.

A helyi járatokon a fentiektől eltérő szabályozás érvényes. A diákokra vonatkozó kedvezményeket az adott település helyi utazási feltételei és díjszabása tartalmazza; ezeket itt tekintheti meg.

Mit tehetek, ha még nincs diákigazolványom?

A 6 éven felüli óvodások helyközi közlekedésben díjmentesen utaznak, helyi járatok igénybevétele esetén óvodai igazolás alapján tanuló bérlet vásárolható – ahol az önkormányzat nem rendelkezett díjmentes utazási jogosultságról.

Azok a tanulók, akik még nem rendelkeznek diákigazolvánnyal, az oktatási intézmény által kiállított, a 362/2011. (XII. 30.) számú kormányrendelet 12.§-a szerinti igazolás (diákigazolványt helyettesítő igazolás) és személyazonosító okmány együttes felmutatásával jogosultak utazásuk során kedvezmény igénybevételére. Kedvezményre jogosító igazolvány és igazolás nélkül csak teljes árú díjtermék váltható.

Mit tehetek, ha nem kaptam meg a diákigazolványt érvényesítő matricát?

A tanköteles tanulók diákigazolványa érvényesítő matrica nélkül is érvényes azon tanévet követő október 31-éig, amely tanévben a tanuló betölti a mindenkori tanköteles kor felső határát, azaz a 16. életévét.

A magyarországi diákigazolvány érvényesítése a közoktatásban tanköteles kor felett tanévenként, a felsőoktatásban félévenként történik, hologramos matricával. Az alap- és középfokú oktatási intézményekben a diákigazolvány tanévenként október 31-éig, a felsőoktatásban az első félévre érvényesített diákigazolvány tanévenként március 31-éig, a második félévre tanévenként október 31-éig érvényes.

A diákigazolványt helyettesítő igazolás csak akkor használható utazási kedvezmény igénybevételére, ha azon eredeti aláírás és bélyegzőlenyomat szerepel, továbbá az utas az igazolás felmutatásával egyidejűleg a személyazonosságát is igazolja.

Ha a tanuló már betöltötte a tanköteles kor felső határát, azaz elmúlt 16 éves, és nem rendelkezik érvényes diákigazolvánnyal, vagy a diákigazolványán nincs megfelelő érvényesítő matrica, akkor nem jogosult utazási kedvezmény igénybevételére.

Mit tehetek, ha elveszett, lejárt vagy nincs diákigazolványom?

Hallgatói jogviszony esetén, ha a diákigazolvány nem készül el időben, a tanuló nem kapja meg vagy a tanintézmény nem osztja ki időben az érvényesítő matricát, akkor az oktatási intézmény számára jelezni kell, hogy a 362/2011. (XII. 30.) számú kormányrendelet 12.§-a szerinti – diákigazolványt helyettesítő – igazolást adjanak ki. Ezen igazolás és a személyazonosító okmány együttes felmutatásával a tanuló az igazolás kiállításától számított 60 napig jogosult az utazási kedvezményre. A bérleten fel kell tüntetni az oktatási azonosítószámot.

Levelezős diákigazolványom van, milyen kedvezményt vehetek igénybe?

A levelezős diákigazolvány önmagában nem jogosít utazási kedvezmény igénybevételére, csak felnőttképzési jogviszonyról szóló igazolás felmutatásával együtt.

Alkalmazásban állók / közalkalmazottak továbbra is 50%-os kedvezménnyel válthatnak jegyet? Milyen igazolás szükséges ehhez?

Igen, továbbra is. A jelenlegi, papír alapú igazolást a jövőben digitális megoldás váltja majd. Az elektronikus regisztrációról jelenleg nem áll rendelkezésre információnk; kérjük, kövesse figyelemmel honlapunkat!

Magyar Igazolvánnyal rendelkezem. Milyen kedvezményre vagyok jogosult?

A Szátv. (2001. évi LXII. törvény) hatálya alá tartozó, 14–65 év közötti személy (évente 12 alkalommal) jogosult díjmentes utazásra. A 12 alkalom átszállásonként értendő, és minden átszállást követően új bélyegzési hely érvényesítése szükséges. Amennyiben az igazolvány melléklete a kedvezmények igénybevételére jogosító igazolások bejegyzésére alkalmatlanná vált, betelt, akkor az adott kedvezmény igénybevételére jogosító pótfüzetet kérvényezni kell az igazolványt kiállító szervtől.

Aki nyugdíjas, mindenhol ingyen utazik?

A 65 év feletti személyek – állampolgárságtól függetlenül – személyazonosító okmányuk felmutatásával korlátlan számú, díjmentes utazásra jogosultak a helyi és a helyközi közlekedésben egyaránt. A feláras vonatra szóló, illetve a buszra szóló – opcionálisan váltható – helyjegyet a díjmentes utazásra jogosultaknak is meg kell váltaniuk, amennyiben a vonatkozó díjszabás másként nem rendelkezik.

65 év alatti nyugdíjasként vagy ellátottként milyen kedvezményre vagyok jogosult?

Az Ellátottak utazási utalványával rendelkező, 65. életévét be nem töltött személy az országos, regionális és elővárosi közlekedésben díjmentes utazásra jogosult. Lehetőség van kedvezményes ország- vagy vármegyebérlet váltására is a BKK járatainak igénybevételéhez, valamint az ezen bérleteket elfogadó települések helyi autóbuszjáratainak használatához.

A díjmentes utazáshoz, valamint a kedvezményes bérlet váltásához az Ellátottak utazási utalványa és a személyazonosító okmány együttes felmutatása szükséges. Az Ellátottak utazási utalványa az azon feltüntetett érvényességi ideig jogosít utazási kedvezmény igénybevételére.

Kedvezmények egyes helyi buszjáratokon

Csongrád helyi járatai Csongrád-Csanád vármegyebérlet, országbérlet, Csongrád-Csanád Vármegye24 napijegy, Magyarország24 napijegy váltásával is igénybe vehetők. A településen a 14 év alatti és a 14 év feletti, nappali tagozaton tanuló hallgatók is díjmentesen utazhatnak.  

Érd helyi közlekedését díjmentesen használhatják a 14 év alattiak, a 65 év alattiak Ellátottak utazási utalványa okmánnyal, továbbá a 38/2024. (II. 29.) Korm. rendelet 7. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott (közalkalmazotti) utazási kedvezmény igénybevételéhez szükséges utazási utalvánnyal rendelkezők. A település helyi járatain érvényes a teljes és a kedvezményes árú Pest vármegyebérlet és az országbérlet, valamint a Pest Vármegye24 és a Magyarország24 napijegy.

Esztergom helyi járatain, 65. életévük betöltéséig az Ellátottak utazási utalványa okmányra jogosultak utazhatnak díjmentesen. A helyi járatok Komárom-Esztergom vármegyebérlettel, országbérlettel, valamint Komárom-Esztergom Vármegye24 és Magyarország24 napijeggyel is igénybe vehetők. 

Gyöngyös helyi járatain díjmentesen utazhatnak a 14 év alatti és a 14 év feletti, nappali tagozaton tanuló hallgatók.

Szeged helyi buszjáratait a 14 év alatti gyermekek azon hónap utolsó napjáig vehetik igénybe díjmentesen, amelyben betöltik a 14. életévüket. Kombinált 30 napos Szeged és Csongrád-Csanád vármegyebérlettel, Kedvezményes kombinált 30 napos Szeged és Csongrád-Csanád vármegyebérlettel, Kombinált 30 napos Szeged és Országbérlettel és Kedvezményes kombinált 30 napos Szeged és Országbérlettel lehet utazni.

Zalaegerszeg helyi buszjáratai igénybe vehetők Zala vármegyebérlettel és országbérlettel.

Mórahalom helyi közlekedésében a korábban használt övezetes bérletek helyett a Csongrád-Csanád vármegyebérlet és az országbérlet jogosít utazásra.

Nemzetközi utazás során felhasználhatom a belföldi kedvezményemet / bérletemet?

A belföldi és a nemzetközi utazási jogosultság azonos járaton belül történő kombinálása nem lehetséges, mely alapján, amennyiben az utas olyan szándékkal kezdi meg utazását egy nemzetközi forgalomban közlekedő járattal, hogy azzal az országhatárt átlépve közlekedjen, úgy a belföldi forgalomban érvényes kedvezmények és bérletek nem használhatók fel. Ekkor a teljes szakaszra nemzetközi menetjeggyel kell rendelkezni. A nemzetközi utazásokról itt található további információ.

Áfás számlát szeretnék, adózási, elszámolási problémám van
Gazdálkodó szervezetként kaphatunk számlát kedvezményes menetjegyekről?

A kedvezményes menetjegyek kizárólag magáncélú utazásra válthatók, elszámolásuk ezért nem lehetséges. Számla a kedvezményes jegyekről – a jogszabályi kivételeket leszámítva, illetve, ha a kedvezmény szabályai ettől eltérően nem rendelkeznek – kizárólag természetes személy részére állítható ki.

Hibás adatok vannak a számlán. Mi a teendő?

Kérjük, a számlázási adatok megadásánál ellenőrizze azok helyességét. Ha egy adatot tévesen adott meg, helyesbítés kéréséhez a számlát, akkor a helyes adatokat (gazdálkodó szervezet esetén a társaság nevét, címét és adószámát), valamint postacímét juttassa el Ügyfélszolgálatunkhoz.

MÁV-automatából váltott jegyről, bérletről igényelhető-e számla?

A MÁV-automata csak előzetesen regisztrált számlázási adattal tud számlát kiállítani. Számlázási adat regisztrálására jegypénztárban történő vásárláskor van lehetőség, vagy az ügyfélkód előállításához hívja a MÁVDIREKT-et.

Hogyan kaphatok számlát elektronikus úton váltott jegyről?

Rendszerünk minden vásárlásról elektronikus számlát állít ki. Számlázási adatait a regisztráció alkalmával, vagy később, a vásárlás során, vagy a Profil menüpontban rögzítheti. Ha Ön regisztráció nélkül vásárol, akkor számlázási adatait a vásárlás során, fizetés előtt kell megadnia.

Felhívjuk figyelmét, hogy kedvezményes jegy kizárólag magáncélú utazáshoz váltható; gazdálkodó szervezet nevére kiállított számlával történő vásárlás – a jogszabályi kivételektől eltekintve – nem minősül magáncélú utazásnak.

Hogyan számolhatom el munkáltatóm felé a MÁV mobilalkalmazással vásárolt bérletemet?

Fizetés után a regisztrált e-mail címre érkezik az elektronikus számla és a bérlet (vonalkód nélkül), PDF fájlként. Ezeket elektronikus úton leadhatja a munkáltatójának. eSZIG-hez rendelt bérlet esetén a számla mellett az utazási tájékoztató kerül kiküldésre.

Nem kaptam elektronikus számlát a visszaigazoló e-mailhez, mit tegyek?

Előfordulhat, hogy hálózati hitelesítési probléma miatt számláját egy külön levélben kapja meg. Amennyiben számlája a vásárlást követő 24 órán belül nem érkezik meg, kérjük, az új Elvirában, a Korábbi vásárlások menüpontból töltse le a szükséges dokumentumo(ka)t. Amennyiben a keresett számla itt sem érhető el, jelezze ezt Ügyfélszolgálatunkon.

Köteles-e elszámolni a munkáltató a vármegyebérletet, országbérletet?

Igen; erről Magyarország kormánya a 39/2010. (II.26.) kormányrendeletben döntött. Ugyanakkor a munkáltató csak a munkavégzés helye és az állandó lakhely közötti utazással érintett vármegye (vármegyék) vonatkozásában köteles ezek elszámolására: 

  • ha tehát a munkahely és a lakóhely ugyanabban a vármegyében van, akkor a munkáltató csak az adott vármegye bérletét köteles elszámolni;
  • ha viszont a napi ingázás egy vagy több vármegyehatáron átível, akkor a munkáltató az összes érintett vármegye bérletét köteles elszámolni. (Ez esetben érdemes a kettő vagy több vármegyebérlet helyett inkább országbérletet elszámoltatni, azzal ugyanis a munkavállaló jobban jár, hiszen az egész országban korlátlanul utazhat, a munkaadó pedig nem jár rosszabbul, hiszen számára ezzel nem kerül többe a költségtérítés.)
Milyen arányban köteles elszámolni a munkáltató a vármegyebérletet, országbérletet?

A munkáltató által fizetett költségtérítés a vármegyebérletek és az országbérletek esetében is azok árának legalább 86%-a.

  • Ha a munkavállaló a vármegyén belül használja a helyközi járatokat a munkába járáshoz, akkor a vármegyebérlet árát a munkáltató akár 100%-ban adómentesen megtérítheti. E kedvezmény akkor is érvényes, ha a dolgozó egyébként a vármegyebérlet áránál olcsóbb jeggyel is eljuthatna a munkahelyére.
  • Ha a munkavállaló a vármegyén belüli ingázáshoz országbérletet használ, akkor a munkáltató csak a vármegyebérlet áráig térítheti meg adómentesen a bérletet.
  • Az országbérlet ára 100%-ban megtéríthető, ha a munkavállaló a munkába jutáshoz legalább két vármegyét érint. Ez a kedvezmény akkor is jár, ha az országbérlet ára magasabb, mint a korábban a munkába járáshoz használt jegy ára.
  • Ha a munkavállaló hét közben ingázik a munkahelye és a tartózkodási helye között, hétvégén pedig hazautazik a lakóhelyére, és ezek legalább két vármegyében helyezkednek el, akkor az országbérlet ára a munkavállalónak adómentesen megtéríthető.
Köteles-e a munkaadó az elektronikus úton megváltott jegyet, bérletet elfogadni?

Igen. Ha a munkába járáshoz a jegyet vagy bérletet elektronikus úton váltották meg, azt a munkáltatónak a vásárlásról kiállított elektronikus számla alapján ugyanúgy el kell számolnia, mint a papíralapú jegyet vagy bérletet.

Elvárhatja a munkaadó, hogy a bérletre rá legyen írva a munkaadó cég, vállalkozás neve?

Nem, és ez nem is lehetséges. Ez a munkáltatóknak kétségkívül újdonság lehet, de ezzel fontos tisztában lennie minden cégvezetőnek, mert a félreértések és a panaszok többsége ma épp ezzel kapcsolatos.

A vármegyebérletre, országbérletre minden esetben előre rá kell kerülnie az utas igazolványszámának – függetlenül attól, hogy azt a MÁV mobilalkalmazással, az új Elvirával, jegyautomatából, jegypénztárban, vagy épp az autóbusz fedélzetén váltották meg.

Egyes munkáltatók központilag vásárolják meg a bérleteket munkavállalóik számára: nekik az új megoldás kezdetben okozhat némi többlet papírmunkát, ettől azonban még ez a szabály: a bérleten kizárólag az utas igazolványszáma szerepelhet, a munkáltató neve nem, és ez a bérlet elszámolását sem befolyásolhatja.

Fizetési problémák a jegy- vagy bérletváltás során
Hol tudok bankkártyával fizetni?

Jegypénztárainkban és ügyfélközpontjainkban, valamint automatáinknál és a helyközi autóbuszokon bankkártyával is fizethet. Pontos tájékoztatást állomáskeresőnkben találhat. A közforgalmú menetrendben KN-nel jelölt vonatok kivételével a vonaton hivatalos magyarországi pénznemben, készpénzzel, bankkártyával és hitelkártyával lehet fizetni, amennyiben a technikai feltételek lehetővé teszik.

Hol tudok készpénzzel fizetni?

Jegypénztárainkban és ügyfélközpontjainkban, valamint automatáink nagy részénél és a helyközi autóbuszokon készpénzzel is fizethet. Pontos tájékoztatást állomáskeresőnkben találhat. A MÁV-csoport pénztáraiban hivatalos magyarországi pénznemben, készpénzzel, bankkártyával, hitelkártyával minden esetben lehet fizetni. Euróban fizetni készpénzzel, a MÁV-csoport nemzetközi pénztáraiban lehetséges; e helyszíneket, valamint az euró garantált árfolyamát a honlapján aktualizálva teszi közzé.

A közforgalmú menetrendben KN-nel jelölt vonatok kivételével a vonaton hivatalos magyarországi pénznemben, készpénzzel, bankkártyával és hitelkártyával lehet fizetni, amennyiben a technikai feltételek lehetővé teszik. Készpénzzel fizetni akkor lehetséges, ha az utas a menetjegy árának pontos összegét adja át, vagy a menetjegy ellenőrzését végző munkavállaló rendelkezik elegendő váltópénzzel. Ha a vonaton az utasnak nincs megfelelő aprópénze, és a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, továbbá az utas bankkártyával sem tud fizetni, a Társaság utasleadási lapot állít ki. A vonaton fizetendő díjat a jegypénztárban, 3 munkanapon belül kell befizetni.

A MÁV alkalmazással vagy az új Elvirával nem sikerült a fizetés, nem kaptam visszaigazolást. Mit tehetek?

Ha korábban eltárolt bankkártya-adatokkal próbált fizetni, de a fizetés sikertelen, próbálja meg a kártyaadatok újbóli, kézi megadásával elindítani a fizetést. Ha így sem sikerült fizetnie, akkor a jegyét a fizetési szolgáltatónál fellépő hiba miatt átmenetileg nem tudja megváltani a MÁV alkalmazással vagy az új Elvirával. Kérjük, jelezze a problémát az informacio [KUKAC] mavcsoport.hu (subject: Fizet%C3%A9si%20probl%C3%A9ma) e-mail címen.

A MÁV alkalmazásban vagy az új Elvirában, a fizetés során megadtam minden adatot, de hosszú ideje nem történik semmi. Mit tegyek?

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy akár 5-10 percet is várni kell a fizetés sikeres lezárására. Amennyiben nem érkezik olyan visszajelzés, mely szerint a fizetés sikertelen lenne, úgy jegyét nagy valószínűséggel meg fogja kapni. Kérjük, mindenképpen várja meg a fizetési rendszertől kapott visszaigazolást a fizetés sikerességéről vagy sikertelenségéről!

SMS-t kaptam az összeg levonásáról, de nem jutottam vissza az új Elvirára, és e-mailt sem kaptam. Mit tegyek? 

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy a szokottnál tovább, akár 20-30 percig is eltarthat, amíg jegyét el tudjuk Önhöz juttatni. Az utazás csak érvényes jegy birtokában lehetséges, ezért kérjük, felszállás előtt ellenőrizze az új Elvirában vagy a MÁV alkalmazásban, hogy jegyét megkapta-e. Ha nem regisztrált felhasználóként vásárolt, kérjük, ellenőrizze bejövő leveleit és a Levélszemét (Spam) mappát is.

Ha a fizetési folyamat megszakad, és nem kapott jegyet, a levont összeget 24 óra elteltével visszatérítjük arra a bankszámlára, amelyről a fizetést kezdeményezték. Ha ez nem történne meg, akkor kérjük, jelezze a problémát az informacio [KUKAC] mavcsoport.hu (subject: Fizet%C3%A9si%20probl%C3%A9ma) e-mail címen. A probléma sikeres kivizsgálásához, kérjük, adja meg e-mail címét, amellyel az alkalmazásban regisztrált, vagy vendégvásárlóként értesítési címként megadott; a sikertelen vásárlás időpontját; továbbá, ha rendelkezésére áll, akkor a vásárlás banki tranzakciójának adatait.

A SimplePay hibaüzenetet adott. Hol jelezhetem a hibát?

A Simple fizetési szolgáltató elérhetőségein:

  • +36 1 366 6611
  • +36 20 366 6611
  • +36 30 366 6611
  • +36 70 366 6611
  • ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu (subject: Fizet%C3%A9si%20probl%C3%A9ma%20%E2%80%93%20M%C3%81V%20alkalmaz%C3%A1s)
Lehet SZÉP Kártyával jegyet, bérletet váltani a MÁV-csoport járataira?

A SZÉP Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló kormányrendelet értelmében SZÉP Kártyát nem áll módunkban elfogadni.


  << Vissza a kategóriákhoz    Tovább az ügyfélszolgálathoz >>  
Vissza az oldal tetejére Vissza az oldal tetejére