A MÁV-Volán-csoport számára kiemelkedő fontosságú az országos kerékpáros turizmus kiszolgálása, ezért folyamatosak a fejlesztések ezen a területen is. Míg 2019-ben 573 ezer, 2020-ban több mint 661 ezer, tavaly pedig már lényegesen több, közel 845 ezer díjterméket váltottak a biciklivel utazók országszerte. A dinamikusan növekvő kerékpáros forgalom változásait folyamatosan nyomon követik a vasúttársaság szakemberei, hogy a nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsik a biciklis utasok úticéljainak megfelelő járatokban közlekedhessenek.
A Tisza-tó Magyarország kedvelt kiránduló célpontja, a fejlesztéseknek köszönhetően összességében közel 23 ezer kerékpáros utazás történt a régióban a teljes tavalyi turisztikai szezonban. A Tisza-tó expresszvonatot több mint 12 ezren vették igénybe, a Budapest-Tiszafüred és a Budapest-Poroszló viszonylat utasforgalma 2020-ban a pandémia miatti, jelentős mértékű országos visszaeséssel szemben sem csökkent, 2021-ben pedig már 40-65 százalékkal meghaladták 2019 és 2020 teljes éves utasforgalmát.
A március 12-től ősz végéig közlekedő expresszvonattal a Tisza-tó újra közvetlenül és kényelmesen elérhető a fővárosból. A vonat nagy befogadóképességű, már a korábbi kapacitás kétszeresével, 63 kerékpárhellyel rendelkezik. A járatban találkozhatnak utasaink a korábbi Bmx típusú kocsiból átalakított Bdmpee típusú kerékpárszállító kocsival is, ahol 24 kerékpár szállítható. Ilyen kocsiból összesen 7 készül el idén, melyek a nyári főszezonban a Balaton északi partján közlekedő egyes vonatok kerékpárszállítási kapacitását is növelik majd. A Tisza-tó expressz 7:55-kor indul a Keleti pályaudvarról és 10:12-re érkezik Tiszafüredre; visszafelé pedig 17:49-kor indul Tiszafüredről és 20:05-re érkezik Budapestre.
Az expressz elindulása mellett Kisújszállás–Abádszalók–Kisköre között egy plusz vonat jár, és a vonalon közlekedő vonatok többsége március 12-től minden nap nagy kapacitású kerékpárszállító mellékkocsival (BDzx) közlekedik. A Debrecen és Balmazújváros között zajló pályafelújítási munkák miatt jelenleg Debrecenből a Tisza-tó csak Karcagon vagy Kisújszálláson keresztül érhető el átszállással.
Az expresszvonatra a menetjegy és helyjegy mellé kerékpárjegy is szükséges. A térség vasútvonalain oda-vissza útra érvényes Tisza-tavi kerékpárjegy kedvező áron, 420 forintért vásárolható meg, a MÁV applikáción vásárolt jegyekre pedig további 10 százalék kedvezmény kapható.
HÁTTÉR:
Az új emeletes KISS motorvonatok beállásával a budapesti elővárosban javultak a kerékpárszállítási lehetőségek. A motorvonatok bővíthető kerékpárszállító kapacitással rendelkeznek, a tervek szerint az idei nyári szezonban több jármű is ilyen módon átalakítva közlekedik majd, a balatoni forgalom egyre jobb kiszolgálásának érdekében.
Tavaly nyáron a Volánbusz pilot jelleggel indította el a Budapest és a Mátra hegység között közlekedő autóbuszokon a kerékpárszállítási szolgáltatását, aminek keretében járatonként 3-3 bicikli szállítására nyílt lehetőség. A Volánbusz idén további célpontok irányába is tervezi a szolgáltatás kiterjesztését.
A többcélú teres IC+ kocsik gyártásával egyre több InterCity vonalon lehet a kétkerekűt szállítani Budapest és a megyeszékhelyek között, így ilyen kocsik közlekednek már a Budapest-Győr-Szombathely, a Budapest-Veszprém-Zalaegerszeg/Szombathely, a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Szolnok-Cegléd-Budapest és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony IC vonatokban is. Az IC+ kocsik nemzetközi járatokban is közlekednek, így Ausztria, Szlovénia és Szlovákia felé is szállíthatók kerékpárok.