A jogszabálymódosítást a vasúttársaság a több személyszállítással foglalkozó társasággal közösen kezdeményezte. Nagyon fontos eredmény, hogy a MÁV-START kifejezett javaslatára a testkamera fogalma is belekerült a törvény szövegébe, és annak a kép- és hangfelvételt is megengedő működtetését fogadták el. Ez egy többéves előkészítési munka következménye, amely keretén belül a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság támogató állásfoglalását is megkérve sikerült elérni a módosítást. Az „utasok, valamint a szolgáltató munkavállalói és megbízottai élete, személye, testi épsége, vagyontárgyai ellen irányuló jogsértő cselekmény felderítése, bizonyítása” érdekében meghozott jogszabályi változás hatására a képkészítés mellett már a hangrögzítésre is van lehetőség a testkamerákkal. Ezáltal sokkal egyszerűbb lesz bizonyítani, hogy mi történt az utas és a jegyvizsgáló szóváltása közben, mi előzte meg az esetleges bántalmazást, mi hangzott el az események során. A cél, hogy egyetlen ilyen eset se maradhasson jogkövetkezmény nélkül. A jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők. A jogszabályi módosításnak köszönhetően a hatóságoknak is sokkal könnyebb lesz a bizonyítási eljárás a nyomozás során, és a bíróságok is fel tudják használni azokat, mert sokkal egyértelműbbek lesznek a bizonyítékok.
Az eddigi intézkedéseknek köszönhetően csökkenő tendenciát mutat a súlyos konfliktusok száma a vonatokon. Tavaly a 2020-ban tapasztalt 65-höz képest 59 atrocitás történt országosan. Ezt megelőzően, 2019-ben 70 esetben ért támadás jegyvizsgálót szolgálatteljesítés közben. Az elkövetők több mint fele menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel kívánt utazni vagy ittas volt. A tapasztalatok szerint a jegyvizsgálók elleni támadások megelőzésében nagyon hatékony eszköz a testkamera is, tavaly 7826 jegyvizsgáló összesen 15 380 alkalommal, 70 800 vonaton vette fel szolgálata során. A készülékek használatának bevezetése óta kevesebb jegyvizsgálót ért agresszió, továbbra is csökkenő tendenciát mutat a bántalmazások száma. 2021 évben a használat során 5 esetben kérték a jegyvizsgálók által rögzített kameraképek kiadását a hatóságok az eljárás során, amikre 3 esetben jegyvizsgálót ért bántalmazás, valamint 2 esetben pedig maszkhasználat elmulasztása okán a feljelentés miatt volt szükség. A leginkább veszélyeztetett elővárosi vonalakon kötelező a használatuk, amelynek köszönhetően ezeken a vonatokon szinte nullára esett vissza a bántalmazások, inzultusok száma.
A MÁV-START kiemelten fontosnak tartja a munkatársai védelmét, testi-lelki épségük megőrzését, a bántalmazások megelőzését, elkerülését, ezért 2019. szeptember 1-je óta 169 testkamerát szerzett be, és további közel ezer beszerzését tervezi. A vasúttársaság célja, hogy minden szolgálati helyen, az összes szolgálatban lévő jegyvizsgáló számára biztosítani tudja a testkamera használatát.
Technikai információk
A MÁV-START igényeinek megfelelően fejlesztett, a jegyvizsgálók által használt, bűnüldözésben is használatos, a fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera akár 8 órai üzemre is képes. Ezalatt folyamatos hang- és képfelvételt tud készíteni, akár éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja a 2 méterről történő leejtést is. A full HD minőségű felvétel a készülék egyetlen gombjának megnyomásával indítható, ekkortól a gombnyomást megelőző 20 másodperc videóanyagát is rögzíti, de 5 megapixeles fotó készítésére is alkalmas. A mobil kamera az adatokat kódolt formában, jelszóval védetten tárolja, így azokhoz az eszközön hozzáférni nincs lehetőség. A készülékekhez tartozó gyűjtőállomások a munkavállaló azonosítására, a rögzített adatok letöltésére, a kamerák ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére szolgálnak. A rendszer valamennyi eszköze támogatja a távoli frissítés lehetőségét (az eszközök frissítése szerveren keresztül, automatikusan vagy kézileg is történhet). A készülékből az adatok a dokkolókra történő csatlakoztatás után automatikusan menti át és azt követően törli azokat, a dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek.