[1]A járványügyi korlátozások miatti közel 3 hónapos kényszerű üzemszünet után szombattól ismét járnak a vonatok a Széchenyihegy és Hűvösvölgy közötti közel 12 kilométeres kisvasúton. Az Úttörővasút első, Széchenyi-hegyről induló szakaszát 1948 nyarán adták át, a teljes vonalon 1950-ben indult meg a forgalom. Jelenleg 581 gyermekvasutas és 65 ifivezető rendelkezik a szolgálathoz szükséges vizsgákkal. A vasútvonal éves átlagos utasszáma 300-320 ezer fő volt.
[2]Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese köszöntő beszédében elmondta: a kormány kiemelt figyelmet fordít a közösségi, illetve kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, ezért 2010 óta több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg vasúti projektek hazánkban. Hozzátette: az idei pedig rekordév lesz, ugyanis minden korábbinál több forrás, összesen közel 300 milliárd forint jut a kötöttpályás közlekedés korszerűsítésére.
[3]Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója ismertette a felújítás részleteit: „A megfelelő védőtávolság betartása érdekében a szerelvényeken csak az ülőhelyek felét értékesítjük, és csak az indulás előtt a pénztárban megváltott jeggyel lehet felszállni. Az ideiglenes menetrend szerint a vonatok a két végállomás között csak a kedvelt kirándulóhelyek közelében található Szépjuhászné és Jánoshegy állomáson állnak meg, ám itt is csak akkor lehet felszállni a vonatokra, ha még van megfelelő számú szabad ülőhely.”
[4]Besztercán Kornél, a Gyermekvasút vezetője hozzátette: „A gyermekvasutasok már nagyon várták a forgalom újraindulását, az elmúlt 3 hónapban is folyamatosan tartották egymással a kapcsolatot az online világban: megannyi vasúttal kapcsolatos hírt osztottak meg egymással, internetes közösségi programokat szerveztek, megemlékeztek a szolgálati teendőkről, mintha csak a vonalon csinálnák mindezt. A tavasszal indult tanfolyamunkat is online képzéssel folytattuk, így nyár közepére a legifjabbak is szolgálatba állhatnak.”
Az állomásépület teljes homlokzata új színt kapott, a tetőt és az aluljárókat szigetelték. Megújultak az utasforgalmi területek: peronok, mellékhelyiségek és a váróterem, egy pelenkázó-helyiséget is kialakítottak. Az állomás minden részén modern, LED-es világítást telepítettek. Új utasirányító táblák és információs kijelző segíti a tájékozódást. A gyermekvasutasok szolgálati helye, a forgalmi iroda is megújult. A Gyermekvasút indulóállomásához vezető sétautakat, parkos területeket rendezték. A vasúttársaság saját forrásból 100 millió forintot biztosított a munkálatokra, de a más téren is szívügyünk a Gyermekvasút: folyamatosan fejlesztjük a kisvasúti járműparkot is. A tavalyi évben 6 kocsit újítottunk fel Jászkiséren a MÁV FKG segítségével. Június elején egy újabb felújított nyári kivitelű, ún. nagykilátó kocsi érkezett vissza a MÁV Vagontól, mely már az elmúlt 3 év során a hetedik ilyen jármű, amelyet a székesfehérvári üzemben varázsolták újjá kiváló minőségben.
A Gyermekvasút a nyár végéig mindennap, szeptembertől pedig majd keddtől vasárnapig várja az utasokat. A nyári időszakban hosszabb üzemidőben, 19 óráig járnak a vonatok, hogy kiszolgálják a budai hegyek kirándulóforgalmát. Bővebb információ a kisvasút honlapján található: https://gyermekvasut.hu/ [5]
Budapest, 2020. június 13.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG