A személyszállítás tavaly november végi újraindításától számítva eddig már mintegy 100 ezer utazáshoz vették igénybe a vonatokat a Szeged–Röszke–Szabadka vonalon. Naponta jellemzően 250-300 utas utazik többnyire hivatásforgalmi (munkába, iskolába járási) célból, de csúcsforgalmi időszakban akár 450-500-an is vonatra szállnak. A csúcsidőszakokban, péntekenként Magyarországról Szerbia felé, vasárnap délután és hétfő reggel pedig Szerbiából Magyarország felé utaznak többen. Ezenkívül a magyarországi és a szerbiai ünnepnapokon, illetve az ádventi időszakban vesz lendületet az utazási kedv, ilyenkor többen kirándulnak a határon túlra, illetve látogatják meg ismerőseiket, rokonaikat.
[1]A magyar és a szerb vasút közösen biztosítja a járműveket, a MÁV-START 416-os sorozatú Uzsgyi motorvonattal, a Srbijavoz pedig 711-es dízel motorvonattal szolgáltat. Eddig már több mint 150 ezer kilométert tettek meg ezek a szerelvények, ennek mintegy harmadát a magyar szakaszon. Megbízhatónak tartják az utasaink is, hiszen tíz vonatból 9 pontosan érkezik, és nem gyakoriak a műszaki meghibásodások sem a vasútvonalon.
A szabadkai vonatjegyek a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, a szegedi belföldi pénztárakban és a menetjegyirodában, vagy legkényelmesebben a jegy.mav.hu [2] felületen érhetők el. A határ közelében élőknek kedvező árú utazási lehetőséget jelentő START Regio SRB jegy ára mindössze 1920 forint, de a rendszeresen munkába vagy iskolába utazóknak havibérletet is kínálunk felnőtteknek 64, 25 év alatti diákoknak 40 euróért. Gyermekek a nemzetközi viszonylatban 6 éves korukig díjmentesen utazhatnak. (Belföldön Magyarországon 14 éves korukig ingyen, Szerbiában 15. életévük betöltéséig féláron). A vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható 2 euróért a jegyvizsgálónál.
A jelenlegi ütemezés szerint 2025 tavaszán helyezzük üzembe a villamos felsővezetéki hálózatot Szeged és Szabadka között. A fejlesztést követően a tervek alapján már korszerű villamos motorvonatok fogják szolgálni az utasok kényelmét. A biztosítóberendezés üzembe állítása után, engedélyezett pályasebesség emelését követően a jelenlegi – határrendészeti vizsgálatokkal együtt – egy óra 22, egy óra 26 perces menetidő is csökkenhet.
A személyforgalom indulásával egyidőben az utasok előtt is megnyitottuk a felújított és újonnan kiépített állomásokat. Röszkén a beruházás keretében új akadálymentes magasperont, esőbeállókat építettünk. Az új utasforgalmi épületben mosdó, az állomás mellett 10 kerékpár tárolására alkalmas B+R és P+R parkoló, továbbá egy mozgáskorlátozott parkolót is létesítettünk. Szentmihálytelek megállóhelynél teljesen új, akadálymentes megállót hoztunk létre biciklis és autós parkolókkal, a közösségi közlekedésre való könnyebb, rugalmasabb átszállást segítve. A beruházás keretében összesen 1408 méter hosszban zajvédő falat építettünk Szeged térségében, továbbá a szakaszon a felújított vasúti átkelőket fény- és félsorompóval láttuk el a biztonságos közlekedés érdekében.
A távközlési és biztosítóberendezések üzembe helyezésére várhatóan 2025 tavaszán kerülhet sor. A beruházás 2025-ös teljes befejezésig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett sebességgel, 60 km/órával közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben. Célunk a vonzó, környezetbarát, gyors és minőségi szolgáltatást nyújtása, hogy a két ország között ingázók is minél többen válasszák a környezetbarát közösségi közlekedést.
Deltavágány köti majd össze a Cegléd-Szeged és a Szeged-Röszke vonalat
[3]A rekonstrukciós projekt keretében idén szeptemberben a szegedi deltavágány kiépítéséhez többek között vágánybontást, talajstabilizálást, ágyazatépítést végeztünk el és váltókat építettünk be, szabályoztunk. A hátralévő időszakban a biztosítóberendezési fejlesztések, átalakítások, tereprendezések előzik meg a jövő évi üzembe helyezési eljárást.
A Szeged-Rendező állomást és az épülő deltavágányt érintő biztosítóberendezési rendszer próbaüzemének megkezdését jövő év tavaszára tervezzük. Sikeres üzembe állítást követően az elektronikus biztosíztóberendezésre épülő digitális biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek (központi forgalomirányítás, azaz a KÖFI, valamint az ETCS) utómunkái is elindulhatnak.
A deltavágánnyal várhatóan 2025 őszétől kötjük össze a Budapest–Cegléd–Szeged és a Szeged–Röszke vonalat, így Szeged-Rendező állomás érintése nélkül felgyorsulhat az észak-déli és kelet–déli irányú nemzetközi teherszállítás.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság