Budapest, 2018. november 9. – A magyar utasok vasúti szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettsége eléri az európai átlagot, számos kérdésben pedig kedvezőbben nyilatkoztak, mint sok európai ország vasúttal közlekedő polgárai – derül ki az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága, valamint a Bizottság Kommunikációs Főigazgatósága megbízása alapján készült legfrissebb, az EU 26 tagországában idén január-februárban végzett Eurobarometer felmérésből.
Az országonként 1000 fős mintán alapuló felmérésben két módszer alapján vizsgálták az elégedettséget: az egyikben olyanok véleményét is figyelembe vették, akik nem utaznak vasúttal, a másikban azok véleményét értékelték ki, akik igen. Az előbbi összesítés teljes lakosságra (vasúton nem utazókra is) kivetített eredménye szerint a magyar vasút az Unió általános elégedettségi színvonalától elmarad és az utolsók között szerepel. A másik elemzési szempont alapján – amelyben kizárólag a vonattal utazók véleményét vették figyelembe –, a magyar vasúti szolgáltatásokat az EU átlagával, 1.9 ponttal (lásd lentebb C1 ábra, Eurobarometer 463 Report 6. oldal) azonos szintűnek értékeli az elemzés, és Magyarországot a középmezőnyben helyezi el; a magyar eredmények megelőzik például a franciaországiakat, a németországiakat vagy az olaszországiakat is.
A vizsgálatokból az is kiderül, hogy azok a magyar válaszadók, akik igénybe veszik a vasúti személyszállítási szolgáltatást, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag. Például a 26 ország közül Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban: a megkérdezett magyar utasok 93%-a elégedett jegyvásárlási szolgáltatásokkal, míg az EU-s átlag 84%; ehhez az eredményhez a MÁV-START jegyértékesítési rendszerének fejlesztése is hozzájárult.
A magyar utasok 83%-a elégedett a járatsűrűséggel, míg az európai átlagérték 75%. A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a nálunk megkérdezett utazók 77%-ban, ugyanakkor az európai utazók átlagosan 65%-ban elégedettek.
Az akadálymentességgel, valamint az állomásokhoz közeli parkolással és biciklitárolással kapcsolatban a magyar utasok elégedettsége 71% és 66%, míg az európai átlag 67% és 55%. A panaszkezelések terén is az uniós átlag felett szerepel Magyarország, 69%-kal. (Mellékelve a hír alján - Flash Eurobarometer 463 Report Annex 156–165. oldalai).
A felmérés tükrözi, hogy az utasok számára is érzékelhető fejlődés ment végbe a vasúttársaság szolgáltatásaiban, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a motorvonat-beszerzéseknek, a javuló pontosságnak, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló intézkedéseknek. A vonatok menetrendszerűsége 2012 óta nagymértékben javult, az akkori 77 százalékhoz képest a pontos járatok aránya az elmúlt években 90 százalék körül alakult. A gördülőállomány korszerűsítésével 2013 és 2016 között további 63 korszerű FLIRT motorvonat állt forgalomba, mintegy 700 kocsit pedig felújított a MÁV-START.
A fejlesztésekkel jó irányba halad a vasútvállalat, amit az is bizonyít, hogy 2015–2016-ban több mint 3 millióval, 2017-ben pedig további 1 millió fővel nőtt a MÁV-START utasszáma a megelőző évekhez képest. Különösen kiemelkedő a növekedés azokon a vonalakon, melyeken lezajlott a pályarekonstrukció és korszerű vonatok közlekednek. Így például a több ütemben felújított Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonal esetében mindössze egy év alatt, 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma. A Budapest–Esztergom vonalon – a felújítás előtti utolsó évhez viszonyítva – 2016–2017-ben évente mintegy 60 százalékkal több utast szállított a MÁV-START.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG