A tíz évre szóló pályaműködtetési kontraktusokat a mai napon, a Keleti pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón látta el kézjegyével a megrendelő Magyar Állam képviseletében eljáró Tasó László, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Banai Péter Benő, az NGM államháztartásért felelős államtitkára, a pályahálózat-működtető társaságok részéről pedig a MÁV Zrt. szerződését Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, a GYSEV Zrt.-ét Kövesdi Szilárd vezérigazgató írta alá.
A hosszútávon kiszámítható finanszírozás érdekében, valamint a MÁV-START-tal és a GYSEV-vel 2013-ban kötött személyszállítási közszolgáltatási szerződésekkel összhangban, idén már tízéves hatályú megállapodás született a pályaműködtetésről.
„Fontos az a kiváló teljesítmény, amelyet MÁV és a GYSEV az elmúlt években felmutatott, mert megalapozta, hogy az állam újabb tíz évre a két vasúttársaságra bízza e jelentős feladat ellátását. A fejlesztési tárca úgy érzi, hogy az ágazatba fektetett sok energia eddig sem veszett kárba, és ezután sem fog” – mondta az aláírási ceremónián Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár úgy fogalmazott, hogy „a kötöttpályás közlekedés jó kezekben van. 2010 óta az államháztartás és a magyar vasút párhuzamos fejlődést mutatott, hiszen az adósságai csökkentek, a gazdálkodása rendezetté vált. A most aláírt két hosszú távú megállapodás kiszámíthatóságot, példaértékű stabilitást eredményezhet a jövőre nézve is.”
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy miután idén a hazai vasúti szabályozás is az EU irányelvéhez igazodott, a költségtakarékos gazdálkodást is az uniós célokkal összhangban honorálja hosszú távú bizalommal a pályaműködtetési szerződés. Hozzátette: „a megállapodás jól egészíti ki a vasúttársaság szintén tízéves személyszállítási közszolgáltatási szerződését”.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy az aláírt kontraktus biztonságot és tervezhetőséget jelent az infrastruktúrát a rá bízott vonalakon folyamatosan fejlesztő vállalatnak. „A bizalmat azonban nem elég megkapni, meg is kell szolgálni, vagyis a vasúti szolgáltatások minősége a nyugat-dunántúli térségben még tovább javulhat” – zárta szavait a vezérigazgató.
A pályaműködtetési szerződéseket az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012-es Európai Parlamenti és Tanácsi irányelv (2012/34/EU), azaz a „Recast” és az idén módosított Vasúti Törvény alapján kötötték meg a MÁV és a GYSEV vagyonkezelésébe illetve társasági tulajdonába tartozó, valamennyi nyílt hozzáférésű hazai vasúti pályahálózat üzemeltetésére.
Az európai pályaműködtetési szerződéses sztenderdnek megfelelő megállapodások hatálya többek között kiterjed a pályavasúti szolgáltatások feltételrendszerére és a vagyonkezelésre vonatkozó rendelkezésekre, amelyeket a „Recast” is kötelező tartalomként jelöl meg. A vasúti fejlesztések alapelveinek, jellemzőinek pályaműködtetési szerződésbe foglalása a költségvetési és az európai uniós támogatások vonatkozásában vasúti törvényi kötelezettség, megtartva a konkrét támogatási feltételek külön szerződésekbe foglalását.
A szerződés kiemelt funkciójából adódóan az állam megtéríti a pályaműködtetőknek a bevételeikkel nem fedezett indokolt költségeiket, továbbá lehetővé teszi az eredményes gazdálkodást és a költséghatékonyságot ösztönző kiegészítő támogatás elszámolását is. Az áthúzódó költségtérítés felhasználásának lehetővé tétele összhangot teremt az éves költségvetési szemlélet és a pályafenntartás hatékonyságához szükséges gördülő szemlélet között. A rugalmasabb gazdálkodás érdekében megoldhatóvá válik az üzemeltetési és a felújítási költségtérítési elemek közötti átcsoportosítás is. A felek a környezetvédelem kérdéskörét is teljesen új alapokra helyezték és a szerződések mellékletében szereplő részletes feltételrendszerhez kötötték.
A szerződést a MÁV Zrt. már, mint független pályahálózat működtető alkalmazza 2016. január 1-jétől, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság Vasúti Igazgatási Osztálya, mint vasúti igazgatási szerv helyt adott a MÁV független pályaműködtetői státusz megállapítására vonatkozó kérelmének.
A korábbi, öt évre szóló pályaműködtetési szerződések 2011-es megkötésével a MÁV és a GYSEV a történetében első alkalommal számolhatott hosszabb időre tervezetten az állami kötelezettségvállalásokkal. Az akkori dokumentumok létrejöttével a kormányzat teljesítette a hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket. A szerződéses alapon nyugvó finanszírozási háttér megteremtése biztosította az eredményes gazdálkodás feltételeit, valamint egyértelműen szabályozottá vált az állam és a pályaműködtető vasúttársaságok közötti viszony és hatékonyabb lett a vasúti pályák működtetése.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály
Nemzetgazdasági Minisztérium, Sajtó és Kommunikációs Titkárság
MÁV Magyar Államvasutak Zrt., Kommunikációs Igazgatóság
GYSEV Zrt.
Budapest, 2015. december 21.