A panelbeszélgetés elsősorban a modern szolgáltatások, intelligens mobilitás és a közlekedési módok integrációja témakörében zajlott.
Dr. Homolya Róbert bevezetőjében rámutatott, hogy a közlekedési módok közül a vasút mindössze 1%-kal járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához, míg a személyszállításban 10%, az árufuvarozásban pedig 20% a piaci részesedése. Kiemelte, hogy az európai zöldmegállapodásban megfogalmazott fenntarthatósági célkitűzéseket csak akkor lehet megvalósítani, ha a vasút nagyobb piaci részesedést ér el. Ehhez a COVID-19 alatt is bizonyítottan a legmegbízhatóbb és legbiztonságosabb közlekedési módnak versenyképesebbé kell válnia, amit modern és intelligens szolgáltatások nyújtásával tud teljesíteni. Mindezen célkitűzések elérésében a digitalizáció a legfontosabb eszköz, amelynek ütemét gyorsítani szükséges. Ezen a területen a politikai döntéshozóknak és a jogalkotóknak is komoly kötelezettségeket kell vállalniuk. A határokon átnyúló vasúti árufuvarozás zökkenőmentesebbé tételében fontos előrelépés lesz az ERTMS, az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer minél szélesebb körű és minél gyorsabb bevezetése.
A digitalizáció eszköz arra, hogy az utasok számára vonzóbb közlekedési móddá váljon a vasút. A digitális jegyértékesítés lehetővé teszi, hogy akár különböző közlekedési eszközökre egy időben lehessen jegyet váltani. A közlekedési módok közötti integráció szintén fontos a vasút részarányának növelésében és az uniós gazdaság fenntarthatóságának biztosításában.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság