A minisztérium a közel négymilliárd forint értékű, a Széchenyi2020 program keretében megvalósuló projekt bekerülési értékének mintegy 90 százalékára vállalt támogatási kötelezettséget.
A DXC Technology Magyarország Kft. nyílt, európai uniós értékhatárt elérő, egyfordulós közbeszerzési eljárásban nyerte el az INKA2 rendszer megvalósítását, amire 22 hónap áll rendelkezésre.
A MÁV-csoport stratégiai célja, hogy az utasok hamarabb érjék el úti céljukat, a vasút versenyképes alternatívát nyújtson a közúttal szemben, javuljon a menetrendszerűség, a pontosság, a megbízhatóság és a biztonság, az utazási környezet (kényelem, tisztaság, esztétika, akadálymentesítés) minősége elérje az európai színvonalat. A vasúttársaság ezekkel a célokkal – és az IKOP céljainak megfelelően – valósította, illetve valósítja meg az INKA programot. Az operatív program fő feladata az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti elérhetőségének javítása, ami szorosan illeszkedik a Nemzeti Közlekedési Stratégia és az Országos Vasútfejlesztési Koncepció céljaihoz is.
Az INKA programon belül induló INKA2 projektnek – az IKOP prioritásaival összhangban – célja, hogy a javítás, karbantartás, gyártás informatikai támogatásának magas szintre emelésével javuljon a szolgáltatási színvonal, a vasúti járművek műszaki állapota, azok rendelkezésre állási szintje, ezáltal a menetrendszerűség és a kapacitások értékesítési lehetősége. Hosszú távú igény, hogy az új rendszer a jelenleginél kisebb ráfordításokkal, hatékonyabban támogassa a MÁV-csoport céljainak elérését; csökkenjenek a folyamatokhoz kapcsolódó adminisztrációs terhek és a manuális munka mennyisége, növekedjen a járművek üzemkészsége, javuljon a folyamatokban résztvevő munkavállalók hatékonysága.
Az INKA2 projekt tartalmilag – a MÁV-csoport 2017 januárjában bevezetett egységes vállalatirányítási rendszeréhez illeszkedően – az alábbi egységekből áll:
– Gördülőállomány műszaki folyamatait támogató megoldás (a pályavasút műszaki tevékenységeit támogató integrált alaprendszerhez hasonló, ahhoz illeszkedő, illetve illeszthető informatikai rendszer bevezetése a járműállomány műszaki feladatainak támogatására);
– Az erőforrások (személyzet és jármű) tervezését támogató informatikai megoldás, ami segíti a személyzet munkaidő-beosztásának elkészítését és a vasúti járművek beosztásának tervezését, akár azonnali beavatkozást is lehetővé téve;
– Logisztikai funkciókat támogató informatikai megoldás (a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó igénykezelés a MÁV-cégcsoport beszerzési és számla feldolgozási redszerének felhasználói számára, valamint az INKA1 megoldáshoz illeszkedő műszaki területre kiterjesztett raktári funkciók);
– Adattárház jellegű funkciókat (rugalmas riportkészítő) támogató informatikai megoldás: ez olyan riportrendszer kialakítását jelenti, amely naprakész, hiteles adatokat, információkat szolgáltat a megfelelő időben, helyen, feldolgozottsággal, mennyiségben és formában, könnyen kezelhető, gyors elemző eszközt ad a szakmai felhasználók kezébe, segíti a felső- és operatív vezetést, valamint a belső kontrollinggal foglalkozó munkatársakat a döntések megalapozásában és a tájékozódásban, illetve támogatja a kapacitás-tervezést és az erőforrások felhasználásának optimalizálását, ezzel a szükséges strukturális fejlesztési lehetőségek feltárását és a minőség fejlesztését.
A MÁV-csoport vezetői biztosak abban, hogy az INKA2 projekt megvalósítása komoly lépés a vállalat működéskorszerűsítésének folyamatában, aminek előnyeit az ügyfelek is érzékelni fogják.