A projekt célja egy Kulcsmenedzsment Központ létesítése volt. A magyar KMC kulcsmenedzsment központnak a pályamenti ún. Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (angolul European Train Control System, ETCS) berendezéseinek és a járműfedélzeti berendezések EURORADIO interfészei közötti titkosított kapcsolat ellenőrzése és menedzselése a feladata, a hitelesítő és autentikációs kulcsainak teljeskörű menedzselésén keresztül. A KMC rendszernek az egységes európai vasúti közlekedésirányítási-rendszerrel kompatibilisnek kell lennie.
A projekt másik részében a teljeskörű QoS monitoring rendszer kiépítése, integrálása és üzembe helyezése volt a cél, amely biztosítja a GSM-R projekt rendszerkiépítés 1. és 2. ütemének teljes hálózatára, valamint a távlati fejlesztési tervek kielégítésére alkalmas Magyarországon telepített ERTMS rendszerek
(GSM-R és ETCS) közötti együttműködés felügyeletét és az együttműködésükben felmerülő hibák behatárolását, vizsgálatát, kijavítását. A QoS monitoring rendszer egy olyan diagnosztikai és adatelemző eszköz, mely lehetővé teszi, hogy az infrastruktúra üzemeltető vasúttársaságok, azaz a MÁV és a GYSEV egységes és átjárható kommunikációs rendszert biztosítsanak az ügyfeleiknek, növeljék a biztonságot és csökkentsék a késéseket.
A rendszer a pályaadatokat tárolja, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével befolyásolja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A jármű sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik és a megengedett mértékűre csökkenti. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 szintje sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró-berendezések meghibásodása vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken. A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.
Jelenleg a MÁV-START 160 járműve rendelkezik ETCS-berendezéssel: 60 első körben megrendelt, már felújított és további 63 második körben rendelt FLIRT motorvonat, 40 emeletes KISS motorvonat, 2024-ben várhatóan további 3 FLIRT járműre szerelik fel a berendezést. Az esetleges új járműbeszerzési és/vagy járműbérlési eljárásainál a MÁV-START a felhasználási terület szerinti ETCS alkalmasságot is figyelembe veszi, és e szempontnak megfelelően történik majd az eljárás lebonyolítása. A MÁV-START az ETCS-re átadott pályaszakaszokon közlekedő vonatok nagyobb részénél, azok meghatározó számában képes lesz 2024-től az emelt sebességgel való, ETCS szerinti közlekedésre, de a garantált teljes lefedettség (minden érintett vonalon, valamennyi vonat) még nem lesz 2024-ben biztosítható.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság