A villamosenergia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény szigorú szabályokat fogalmaz meg. Ennek nyomán a vasúttársaság a villamos energiával nem kereskedhet, kizárólag továbbadhatja azt a hálózathozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire a beszerzési tarifával számolva.
A MÁV az elmúlt években sikeresen állt át az árampiaci folyamatokhoz jobban illeszkedő új beszerzési módszertanra, a szükséges vontatási villamosenergiát energiatőzsdei áron vásárolja. Így a személy- és árufuvarozó vasúttársaságok felé továbbadott tarifák közvetlenül tükrözik a piaci árak alakulását. A megoldás az elmúlt két évben bevált, összességében milliárdos nagyságrendű megtakarítást eredményezett. 2020-ban 1-1,5 milliárdos árelőnye volt a MÁV-nak a tőzsdei áron vett villamos energián, amit vissza is térített szerződött partnereinek.
Az energiaárak idei emelkedésének azonban a vasúttársaság ugyanúgy ki van téve, mint más gazdasági szereplők Európában. A MÁV leányvállalata, a MÁV-START révén pedig a vontatási villamos energia árának drágulása érzékenyen érinti a cégcsoportot, ezért kiemelt cél az intenzív áremelkedés ellensúlyozására alkalmas megoldások felkutatása.
A vállalkozó vasúti társaságok által fizetendő áramárak éves átlagos értéke függ a szerződés hatálya alatti időszakban ténylegesen kezelendő villamosenergia mennyiségétől és a szerződés hatálya alatt beszerzendő rövid távú villamosenergia termékek mennyiségétől, valamint a villamosenergia termékek mindenkori tőzsdei árától. A MÁV szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozzák a piaci tendenciákat, azonban a napi elemzések és előrejelzések sem mindig tudják kezelni a világgazdasági szinten jelentkező problémát. A vasúttársaság annyit tud tenni, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezi a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutat, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolja a további mennyiségeket. Emellett a MÁV a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen már megkezdte a javaslatok kidolgozását, amelyek segíthetnek a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének fenntartásában.
Budapest, 2021. december 28.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság