Határidőre befejeződött a miskolci fővonal felújítása

2024. december 5. csütörtök, 07.20 / Utolsó módosítás: 2024. december 8. vasárnap, 09.51
Kevesebb késés, nagyobb megbízhatóság és akár 5 perccel rövidebb menetidő

5 pontos akcióterv logójaBudapest–Miskolc, 2024. december 5. – Az 5 pontos közlekedési akcióterv részeként elvégzett felújítással 20 kilométeren szűnnek meg a sebességkorlátozások, így kiszámíthatóbbá válik a menetrend, kevesebb lesz a késés és akár 5 perccel rövidülhet a menetidő.

A MÁV az ígért határidőre, december 4-re befejezte a miskolci fővonal 27 kilométeres szakaszán az egyik vágány (bal) felújítását, így a Miskolc- és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között kapacitáskorlátozás nélkül közlekedhetnek a vonatok, visszaállt az eredeti menetrend. Mától minden utasunk a felújítás előtt megszokott módon utazhat a munkahelyére vagy iskolába, illetve az adventi és az ünnepi időszakban a szeretteihez.

Az előkészítés és az átépítés 250 szakember példaértékű összefogásával, közreműködésével zajlott. A MÁV-csoport köszöni az utasai és az árufuvarozó partnerei türelmét és megértését, valamint a felújításon dolgozók munkáját!

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv részeként zajló munkálatok során az elmúlt három hónapban 27 kilométeres vágányszakaszon, azaz 60 kilométernyi sínszál alatti 46 ezer betonaljat, azok alatt pedig több mint 105 ezer tonna zúzott követ rostáltunk és cseréltünk az ágyazatban. Teljesen kicseréltük az ágyazatot 1,3 kilométeren, továbbá összesen 60 kilométernyi – 500 darab 120 méteres – ún. hosszúsínszálat építettünk be. Befejeztük 12 híd állagmegóvó szigetelését és 10 átjáró karbantartását, részleges felújítását is.

A naponta átlagosan 1,5 kilométert haladó vágányfelújítást 100-120 darab, közúton és vasúton is használható rakodógépek, munkagépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő- és karbantartó gépláncok végezték el, műszakonként éjjel-nappal 250 szakember közreműködésével.

A MÁV saját forrásából finanszírozott, mintegy 18 milliárd forintba kerülő beruházását a korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc is segítette, gyorsította mindkét ütemben. A munkagép naponta mintegy 1,5 kilométeres vágányhosszt haladt, cserélve a felépítmény részeit, a síneket és a vasbetonaljakat. A 600 méter hosszú géplánc alkalmas fa- és betonalj elbontására és új aljak előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint hosszúsínek fektetésére is.

Tavasszal utómunkálatok és sebességemelés

Jövő évben, várhatóan április végéig azokat az utómunkálatokat is elvégezzük, amelyekre a téli időszak hőmérséklete miatt jelenleg nincs mód, így például a felújított szakaszon a vágány ún. semleges hőmérsékletének kialakítását, ágyazatpótlást, a vágányok és a felsővezetékek utószabályozását, valamint a vízelvezető árkok és a hídmeder takarítását. Az októberben befejezett Miskolc és Emőd közötti szakaszon már 100 km/órára emeltük a megengedett maximális sebességet, menetrendváltástól pedig várhatóan 120-ra növeljük a szabályozás elvégzése után. Míg az Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakaszon várhatóan december közepén végezzük el a szabályozást, amely a 100 km/órás engedélyezett sebességre emeléshez szükséges, addig ezen a részén 80 km/órával haladhatnak a vonatok. A most befejezett szakaszon a következő, 120 km/órára történő sebességemelés jövő év elején várható. Ezenkívül ugyanezen vonalszakasz egyes állomásain megszüntettük, megszüntetjük a pontszerű, rövidebb szakaszokat érintő sebességkorlátozásokat is.

A további munkálatok azonban már nem fognak az elmúlt három hónapban tapasztalthoz hasonló mértékű kényelmetlenséget, menetrendmódosításokat okozni utasaink számára.

Amellett, hogy a miskolci fővonal előírt, rendszeres karbantartását továbbra is elvégezzük, a következő öt évben a Hatvan és Füzesabony közötti szakaszt is felújítjuk, amely szerepel a MÁV 5 pontos akciótervének pályafejlesztési programjában; a tervezési eljárás előkészítését már megkezdtük.

Menetrendváltáskor kis mértékben módosulnak az indulási, érkezési idők

A december 15-i menetrendváltástól a Budapest–Hatvan–Miskolc és a Miskolc–Hidasnémeti vasútvonalon néhány perccel módosul számos vonat menetrendje a csatlakozások jobb biztosítása, valamint a Budapest és Kassa között közlekedő Hernád InterCityk és a Budapest–Miskolc–Debrecen–Budapest között járó Tokaj InterCityk pontosságának javítása céljából. Utasainknak érdemes előre tájékozódni az indulási időkről a MÁV applikációban, az EMMA-ban vagy az ELVIRA-n.

 

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság