A MÁV elnök-vezérigazgatójának e tekintélyes pozíciója emeli a vállalatcsoport nemzetközi presztízsét, valamint erősíti a társasági és a magyar vasúti érdekek képviseletét. A CER tevékenysége az elkövetkezendő években olyan stratégiai témákra fókuszál, mint például az európai zöld megállapodás megvalósítása, amelynek fontos eleme lehet a környezetbarát vasút súlyának növelése az EU-ban. Ilyen módon a vasúttársaság a jövőben aktívabban járulhat hozzá a lobbiszervezet sikeréhez.
Dr. Homolya Róbert elmondta, a vasutak számára rendkívüli fontosságú időszakban kapta meg a megtisztelő pozíciót, hiszen az uniós zöldmegállapodás áll a gazdaságélénkítő helyreállítási csomag középpontjában, amelynek megvalósításában kulcsfontosságú szerepet játszhat a vasút is. Éppen ezért a szektor egységes és közös fellépése elengedhetetlen. Új posztján igyekszik aktívan hozzájárulni a szervezet munkájához.
A választás mellett a közgyűlésen elfogadták többek között a szervezet 2021-es költségvetését, és megválasztották a 2021 januárjától hivatalba lépő vezérigazgatóját, Alberto Mazzolát. Az ülésen megvitatták a 2021-2027-es időszakra javasolt uniós költségvetést, amely a korábbi terveken felül egy 750 milliárd eurós új helyreállítási alapot is tartalmaz majd.
A találkozón a résztvevők kitértek a vasút európai évére is, amelynek keretében 2021-ben rendezvények és kommunikációs kampányok népszerűsítik majd a vasutat. A közgyűlés napirendjén szerepelt ezenkívül az EU fenntartható és intelligens mobilitási stratégiája, az európai vasúti kutatással foglalkozó Shift2Rail következő generációja, valamint a vasúti árufuvarozást megreformáló innováció, amely lehetővé teszi a teherkocsik digitális automatikus összekapcsolását.
Háttér a CER-ről
A CER – az európai vasutak érdekeit képviselve – fontos szerepet játszik az EU-s jogalkotásban és jogalkalmazásban, a brüsszeli székhelyű szervezet az uniós intézmények fontos tárgyalópartnere. A CER-tagok vasúti vonalainak hossza az európai vasúti hálózat 71 százalékát fedi le; a szervezetben magukat képviseltető vállalatok adják az áruszállítási üzletág 76 és a vasúti személyszállítás 92 százalékát Európában. A hetven európai vállalatot tömörítő szervezet – melynek tagja a MÁV mellett a GYSEV, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. is – tevékenysége kiterjed a vasutak szempontjából fontos valamennyi területre, így a személyszállításra, a közszolgáltatásra, a szociális párbeszédre, a környezetvédelemre, illetve az infrastruktúrafejlesztés és a kölcsönös átjárhatóság területére is.